ElBiler i DK

Den 5-4. februar vil det være muligt at blive elbil billist. Landets Renault forhandlere slår dørene op og holder åbent hus, og for første gang vil det være muligt at købe en elbil.

Men hvad er en elbil, der findes virkelig mange myter og historier om hvad en elbil kan og ikke kan. I dette indlæg kan du blive klogere på hvad en elbil i virkeligheden er.

Myte 1 – Elbiler har meget kort rækkevidde

En elbil har en begrænset rækkevidde på grund af et elbil batteri, præcis som andre batteri, løber tør for strøm. Herefter skal batteriet enten skiftes eller lades op.

Problemet med opladning er at det tager lang tid at lade batteriet fuldt op, derfor skal man som udgangspunkt kun lade mens man er på job, eller ligger i sin seng. Der findes også en løsning hvor man skifter batteriet, i en batteriskiftestation, og derefter har man max rækkevide igen, på ca. 160 km.

Myten er sand, dog med modifikationer

Myte 2 – Der er ikke varme i en elbil om vinteren

En elbil motor er en simpel elektriskmotor som man kender dem fra legetøjsbiler, og de skaber meget lidt varme når de er i brug. Modsat en konventionel benzin motor, hvor 30 % af brændstoffet omdannes til varme.  Det betyder også at udnyttelsen af fossile brændstoffer er lav, set i forhold til en elektriskmotor. Der er selvfølgelig varme i en elbil om vinteren, men varmen tager på batteriet, og er altså ikke et biprodukt af en forbrændingsmotor.

Myten er falsk

Myte 3 – Elbiler er langsomme og har lav topfart

Mange tror fejlagtigt at elbiler er langsomme, men dette er langt fra sandt. En Renault Fluenze Z.E. er langt hurtigere i accelerationen set i forhold til andre biler i sin klasse. Elbiler har ikke nogen gearkasse og accelererer direkte til top hastighed, uden at skulle skifte gear. Elbilens svar på sportsvogn, hedder TeslaRoadster, og den er langt fra langsom.

 

Accelerationen fra 0-100 km/t ligger på 4 sek., altså langt hurtigere end de fleste almindelig biler. Til sammenligning ligger en Porsche 911 på ca. 3,5 sek. Topfarten på ligger på ”sølle” 200 km/t, på grund af elektronisk begrænsning. I teorien kunne en elbil nå op på over 300 km/t, men den ville også bruge batteriet i løbet af ingen tid.

Myten er derfor falsk

Du kan læse meget mere om elbiler på Better Place hjemmeside, hvor du også kan booke en gratis prøvetur i en elbil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *