Ebog: Backup med Updraft

Nu når vi har fået slået fast hvor vigtigt det er at få taget backup af sin WordPress blog, kan du læse om en af måderne backup kan foretages på. Denne metode er den nemmeste og i de fleste tilfælde den folk vil vælge. Ja jeg snakket om et plugin til WordPress som gør det hele automatisk mens du ligger og sover, eller laver noget andet. I bund og grund er det fuldstændig lige meget hvad du laver for du kan selv bestemme på hvilket tidspunkt der skal blive taget en backup af din WordPress hjemmeside.

Hos redaktionen på BackupBlog har vi rigtig gode erfaringer med det plugin der hedder Updraft. Selvom det ikke er blevet opdateret i lang tid, er det et plugin som bare virker og gør hvad det skal, nemlig at tage backup.

Det første du skal gøre for at installere Updraft på din blog at klikke på Tilføj nyt plugin i menu baren til venstre i dit WordPress kontrolpanel.

Derefter indtaster du Updraft i søgefeltet og trykker søg.

Det vil højest sandsynligt være det rigtige plugin som dukker op på plads nummer 1. Du kan selvfølgelig vælge at klikke ind på det og læse mere om UpDraft eller du kan trykke ”installer nu”under navnet.

Derefter vil WordPress spørge efter dine FTP oplysninger. Disse har du fået udleveret af din hosting udbyder, men har du tidligere installeret noget gennem WordPress er det ofte kun passwordet du skal indtaste.

Når du har udfyldt formularen med din FTP oplysninger trykker du installer og derefter vil WordPress arbejde på livet løs.

Efter et par sekunder til et par minutter vil UpDraft være installeret og du tænker Juhuu. Der vil efter installationen komme et nyt menupunkt under indstillinger i menuen til højre. Når du klikker ind på menupunktet vil følgende skærmbillede (Se næste side) dukke frem, dog uden de orange prikker som jeg har indsat for at gøre forklaringsfasen nemmere.

Herunder kan du læse om hvert trin i opsætningsfasen af UpDraft. Det er meningen af du indtaster de nødvendige oplysninger på din egen WordPress blog, mens du læser guiden igennem, sådan at du får sat din backup ordentligt op.

  1. Dette viser bare serverens tidspunkt.
  2. Hvis du har opsat en planlagt backup, vil det fremgå hvornår den næste backup vil blive foretaget.
  3. Det hele siger lidt sig selv, men her vil der stå hvornår den seneste backup er blevet foretaget.
  4. Her kan du downloade de backupfiler som UpDraft har lavet. Disse filer bliver automatisk pakket og komprimeret så de ikke fylder så meget.
  5. Her indtaster du den fulde path til den mappe hvor backup filerne skal lagres. Som du ser på billeder kræves det at mappen er skrivbar af serveren. Dette gøres ved at logge ind via. dit FTP program og sætte privilegierne til 0777 eller 777.
  6. Hvor ofte vil du have at UpDraft skal foretage backup af din WordPress blog?
    Sker der kun ændringer på siden en gang om ugen, vil det være oplagt at sætte denne indstilling til weekly, ligesom det vil være mest logisk at sætte den til daily hvis der sker ændringer hver dag. Med ændringer menes alt indhold som bliver tilføjet, opdateret eller fjernet (inklusiv kommentarer osv.)
  7. Det antal backup filer som UpDraft skal gemme. Denne indstilling har jeg sat til 999, sådan at den stort set gemme alle filer og aldrig slettet en backup. Dette giver mig mulighed for at spole tiden tilbage og se hvordan bloggen så ud på en bestemt dato.
  8. Nu kommer det spændende. Du kan vælge om UpDraft automatisk skal uploade backup filerne til en ekstern server. Dette er jo klart den bedste løsning, da man på den måde formindsker chancen for ikke at kunne hente sine backup filer hvis den primære server går ned. BackupBlog uploader automatisk backup filerne til et webhotel fra Surftown og når dette webhotel er fyldt op, henter jeg manuelt filerne ned til en ekstern harddisk.Alt efter hvad man vælger i dette menupunkt, dukker der flere felter op som man skal udfylde.Er din WordPress blog ikke så stor er det en fin løsning at lade UpDraft sende en mail med backup filerne. Jeg vil dog fraråde dette med store hjemmesider, da der kan opstå problemer med email servere, klienter osv.

    Er du ejer at cloudspace hos Amazone eller Rackspace, er der også mulighed for at lade UpDraft bruge disse til at lagre backup filerne.

  9. Updraft sender en email når der er foretaget en succesfuld backup.
  10. Indtast din email adresse.
  11.  Debug mode bruges hvis UpDraft skal udskrive informationer om backup proceduren.

Nu når du har opsat UpDraft på din blog, kan du teste om det fungeresom forventet.  Har du opsat en planlagt opgave, må du selvfølgelig vente til tidspunktet kommer for denne til at starte backup proceduren. Du kan dog bruge den store knap i toppen af UpDraft kontrolpanelet til teste om dine backup filer bliver lagret som de skal og om du modtager emailen som forventet.
Efter at have trykket på knappen ”Backup Now” skal du besøge din side en enkelt gang, hvorefter backuppen vil blive taget. Har du installeret et caching plugin på din blog, skal du tømme din cache inden du besøger siden.

Jeg håber du kunne bruge dette kapitel til noget fornuftigt og at du har fået UpDraft til at virke som forventet.  Kan du anbefale andre plugins til at styre backup i WordPress, er du velkommen til at skrive til gustav@lyngen.dk, hvorefter vi vil lave en gennemgang af dit plugin på bloggen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *