Brug Dropbox til data sync

Opret en Dropbox her

Er du ligesom mig altid på farten og anvender flere computere samtidig, er dropbox lige noget for dig.
Jeg vil starte med at sige at dette ikke er den bedste backup løsning, men klart en mulighed for dig som kun har få filer som ikke fylder det store. Dropbox var en af de første store spillere på markedet som begyndte at tilbyde cloud hosting af filer. Dette betyder at dine filer bliver lageret ude i skyen på en masse servere, som selvfølgelig sørger for mindst mulig nedetid og tilgængelighed overalt i verden.

Dropbox fungerer ved at du opretter en bruger på systemet, hvorefter du får adgang til 2 GB lagerplads helt gratis. Disse 2 GB kan du bruge til lige hvad du vil og du kan simpelt og nemt uploade de filer du ønsker at have i din Dropbox gennem deres web interface. I webinterfacet har du massere af muligheder for at downloade dine filer igen, pakke dem til en .zip filer, sende dem direkte til dine venner og meget mere. Dette er dog ikke det smarteste ved Dropbox, nej det smarte kommer ind i billeder når du har fået installeret det lille smarte medfølgende program som kører i baggrunden på din computer. Dette program synkroniserer dine filer i en mappe som du selv bestemmer. Dette betyder at hver gang du sletter, tilføjer eller opdaterer en fil i denne mappe, vil ændringerne automatisk bliver overført til dine online Dropbox. Har du flere computere downloader du og installere du bare programmet på disse og filerne vil automatisk blive synkroniseret mellem disse. Skulle du være så uheldig at slette nogle filer i din dropbox som ikke skulle have været slettet, sørger din dropbox selvfølgelig for at gemme dem et stykke tid, og det er her backup potientialet virkelig skinner igennem.

Gennemgang af web interface

Efter du har oprettet din bruger får du starter automatisk en download af denne lille applikation som jeg nævnte tidligere. Denne vil vi kigger nærmere på senere i indlægget, men først er det tid til at kigge på web interfacet. Det første du vil se når du har oprettet en bruger er dette billed. Her er i alt syv opgaver som man kan vælge at gennemføre, hvis man vil have 250 mb ekstra plads, oveni de i alt 2 gb man har i forvejen. Du skal dog som et minimum kun gennemføre 5 af dem for at opnå dette ekstra plads.
Har du oprettet dig gennem et link her på siden, vil du automatisk modtage 250 mb ekstra plads.
Bemærk at, ønsker du ikke at gennemgå disse trin kan du nede i venstre hjørne trykke: “Hide the Get Started tab” derefter vil siden ikke dukke op.


Trykker du ind på files tabben øverst på siden vil dette komme frem på din skærm.
Dette er det vigtigste ved Dropbox, da det er her du finder alle dine filer. Som du kan se ligger der allerede to mapper og en startguide til Dropbox, jeg plejer nu altid at slette alle disse og starte på en frisk med at oprette mine egne mapper. Det er i bund og grund meget simpelt at finde rundt i, du opretter nemlig en mappe ved at trykke: “New Folder” og derefter får du mulighed for at kalde den hvad du vil. Bruger du denne funktion er det kun dig som har adgang til mappen og ingen andre. Anvender du i stedet share a folder, kan du vælge en mappe i dit bibliotek som skal deles med dine venner.

En meget vigtig funktion når man skal anvende Dropbox som backup metode er den knap der hedder: Show deleted files. Trykker du på denne vil du se alle de filer som er blevet slettet. Anvender du udelukkende Dropbox til backup af dine filer, vil de fleste nok have brug for at opgradere og købe mere plads. Dette kan man gøre simpelt og nemt, ved at klikke upgrade i øverste højre hjørne.

Trykker du på Account oppe i højre hjørne vil dette billed dukke frem. Her kan man se status over ens Dropbox, og derfor er denne side faktisk rimelig vigtig. Som du ser på billedet ovenfor er det første der dukker frem, en status over hvor meget plads der er blevet brugt og hvor meget af dette som er delte filer med dine venner, familie osv. TRykker man på My Computers kan man se alle de computere eller macs som er tilknyttet lige netop denne Dropbox. Det er altså alle maskiner som har downloadet det lille program og synkronisere alle filerne. Din dropbox bliver selvfølgelig kun synkroniseret når computeren er tilsluttet til internettet.

Den sidste tab på denne side hedder Referral status og er en oversigt over alle de mennesker som har oprettet en bruger på Dropbox gennem et link fra dig. Hver gang en person gør dette før du og personer som oprettet en bruger 250 mb ekstra plads. Dette gælder helt op til en grænse på 8 GB. Dette betyder at du henvise 32 af dine venner som så opretter en bruger, før du ikke får mere ud af det.

Dette var den korte gennemgang af webinterfacet bag Dropbox, du får selvfølgelig mest ud af selv at lege med det og finde lige præcis den måde du vil anvende systemet på.

Opret en bruger på Dropbox gennem dette link og modtag 250 mb gratis ekstra plads.

 

Ét svar til “Brug Dropbox til data sync”

  1. […] dine vigtige filer.Nogle udvalgte cloud-baserede backupløsningerNogle af de mest populære er Dropbox og BeeCloud, som vi har omtalt tidligere. BeeCloud er et rigtigt godt valg fordi de tilbyder helt op […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *