Gæsteindlæg: Online backup

Dette indlæg er skrevet af holdet bag Dansave som udbyder online backup til både privat og virksomheder. Data hos Dansave er lageret på dansk jord og du kan i dette indlæg læse mere om hvorfor netop du skal sørge for at have en backup.

Hvad er online backup? Det er som navnet antyder: Backup af data som opbevares krypteret online. Vi kender alle den succes online-backup har fået i hele verden, så hvis der stadig er mennesker derude, der ikke har hørt om online backup og dens fantastiske funktioner, så er der herunder en liste over nogle af de vigtigste ting ved online backup, der kan gøre hverdagen meget lettere og naturligvis, sikrere.

  1. Automatisk planlagt backup – vil drage til stor fordel. Dette fritager brugerne og virksomheder deres manuelle backup-opgaver, og fjerner dermed risikoen for menneskelige fejl, glemsomhed og alt den tid det kræver.
  2. Høje krypterings muligheder – Alt data opbevares i sikre datacentre + der bruges militær kryptering til dine filer. Først krypteres dine filer med en 256 bit AES kryptering og en krypterings kode du har valgt. Derefter sendes de krypterede filer via en SSL krypteret tunnel.
  3. Ingen udgifter til backuphardware – da alle dine data ligger i skyen, er der ingen grund til brug af store summer på indkøb af hardware, opgraderinger eller brug på vedligeholdelse. Du betaler kun for de antal GB plads du bruger.
  4. Frigørelse af personale – til andre opgaver uden at skulle tænke på backup og datasikrin

Hvorfor Online Backup vigtigt

Tyveri, brand og infektioner af netværket er nogle af de farer, der truer virksomheder af alle størrelser og deres vitale data. Mest udsat er selvfølgelig mindre virksomheder, der oftest ikke har de samme ressourcer til sikring af værdierne, som de større virksomheder har. Selv om alle virksomheder i dag ved, at det er vigtigt med backup af data, der er vitale for virksomheden, bliver det alligevel ikke altid gjort. Måske fordi den pågældende medarbejder er syg eller har ferie. Eller der bare ikke var tid lige netop den dag. I andre tilfælde halter det også med backup, fordi det er for besværligt og omkostningstungt. Og netop omkostninger er jo noget, der fokuseres på i alle virksomheder. Ikke mindst med den økonomiske krise, der også kan ende med at ramme danske virksomheder hårdt. Selv om der rent faktisk bliver taget backup regelmæssigt, så glemmer mange virksomheder desværre at opbevare sikkerhedskopierne forsvarligt. Nemlig aflåst, brandsikret og fysisk placeret et andet sted end selve virksomheden.

Implementering af en online backup-løsning kan være en mulighed, mange små virksomheder burde overveje, da en ny forskning viser en stigning i antal af datatab. Ifølge målingen, har 48 procent ud af 125 virksomheder med mellem to og 20 medarbejdere, indrømmede at et eller anden form for tab af data. Forkerte valg af en backup-løsning er en del af skylden. 41 procent sagde, at de benytter eksterne harddiske, 36 procent er afhængige af cd’er og dvd’er eller USB / flash memory sticks. Kapaciteten af en online backup-løsning går langt ud over nogen af disse metoder og kan hjælpe med at forhindre fremtidige data tab. Med hensyn til årsagen af datatab, skylden 54 procent af de adspurgte hardware eller software fejl. Med en online backup løsning, ville alle data forblive tilgængelige, selv om alle systemer bryder sammen.

Gode råd om online backup

Før du køber et online backup abonnement hos en udbyder bør du være opmærksom på mange ting. Eksempel vis sikkerhed, pris og bindingsperioder. Få gode råd, inden du tegner et abonnement.

Sikkerhed:

  • Opbevarer data på to fysisk adskilte lokationer
  • Krypterer data
  • Har haft et uvildigt firma til at gennemgå sikkerheden
  • SLL forbindelse

Priser:

  • Være opmærksom på prisforskellen mellem abonnementerne.
  • Kig efter om man skal betale et opstartsgebyr
  • Pas på bindingsperioderne der er tilknyttet abonnementet

Styresystemer:

  • Det er ikke alle backuptjenester der fungerer på Mac eller Linux

Internationale udbydere:

  • Med udlænske udbyder skal du være opmærksom på at du ikke er dækket af danske love og regler.
  • Ikke alle tilbyder telefonsupport, samt at sprog, opkaldspriser og forskudte åbningstider kan gøre det besværligt at benytte eventuel telefonsupport.
  • Du ved ikke hvor dine data bliver sikkerhedskopieret henne.

english

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *